Cz En De Pl

Švadlenka poprvé v Olomouckém kraji!

04. 06. 2020

Švadlenka poprvé v Olomouckém kraji!

Jedno z nejkrásnější žánrových děl malíře Josefa Mánesa (12. 5. 1820  – 9. 12. 1871), který pravidelně navštěvoval zámek v Čechách pod Kosířem a tvořil zde v letech 1849-1870, ŠVADLENKA bude poprvé k vidění právě na tomto zámku. Obraz byl naposledy vystaven na Moravě před více než padesáti lety, roku 1967 v Brně.

Švadlenku namaloval Josef Mánes mezi lety 1858 – 59. Patří mezi tzv. žánrová díla, z nichž je právě tento obraz považován za jeden z nejkrásnějších. Při tvorbě žánrových obrázků se inspiroval pohledy do pražských domácností poloviny 19. století.

Mnoho odborníků se přelo o to, kdo je na obraze zachycen. Nejrozšířenější verzí bylo, že se jedná o Františku Pokornou, snoubenku Mánesova přítele Adolfa Kosárka,         při šití svatebních šatů v okamžiku, kdy se dověděla o smrtelné chorobě svého budoucího muže. Ten již v době jejich zásnub trpěl tuberkulózou, přesto se v září 1858 vzali. Nedlouho po svatbě se dvojici narodila dcera, Kosárek však rok na to zemřel. Obraz plačící dívky je doplněn množstvím atributů umožňujících hlubší interpretaci.

Při bližším zkoumání je možné si za dívkou povšimnout obrazu Panny Marie Karlovské. Panna Marie Karlovská je ochránkyní těhotných žen,                                      proto je pravděpodobné, že plačící dívka na obraze je v jiném stavu. Vzhledem k tomu, že dosud není dle dalších indicií provdána, mohlo to v případě smrti ženicha vést         ke společenskému odsouzení.

Dále je na obraze vidět prázdná klícka a ptáček, který z ní uletěl. U tohoto symbolu je několik možných interpretací. Klícka může značit vztah muže a ženy a jejich jako by uzavření v klícce lásky. Otevřená klec však také značí ztrátu dívčí nevinnosti. Jednoduchou interpretací objevující se do dnešní doby je příslovečné „ulétlé štěstí“.

A do třetice můžeme vidět, že dívka přerušila šití (snad) svatebních šatů, což značí světlá látka v přední části obrazu. Znázornění šití či jiných domácích prací znamená přípravu na manželství, a také význam ženy jako strážkyně rodiny.

Švadlenka svým pojetím patří k nejzdařilejším dílům českého malířství.

 „Na základě rozhodnutí vlády v souvislosti s uvolňováním opatření ohledně  koronavirové pandemie už můžeme zpřístupnit zámek v Čechách pod Kosířem veřejnosti. Od úterý 26. května tak návštěvníci zámku budou moci zhlédnout ucelenou sbírku děl toho českého malíře na jednom místě, a to po celou letošní sezónu,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast kultury a památkové péče Petr Vrána.

 „Švadlenku, jeden z nejkrásnějších obrazů slavného českého malíře Josefa Mánesa, budeme vystavovat na našem zámku u příležitosti dvou set let od jeho narození. K tomuto výročí plánujeme také 12. září uvedení autorské divadelní hry Obrázky ze života Josefa Mánesa,“ uvedl Břetislav Holásek, ředitel Vlastivědného muzea v Olomouci, které je správcem zámku v Čechách pod Kosířem.

Obraz se po ukončení sezóny vrátí zpět do Národní galerie v Praze. S ním, ovšem, budou do Prahy odvezeny i všechny Mánesovy obrazy z Národní galerie, které jsou nyní k vidění na zámku.

Návštěvníci tak mají vlastně poslední šanci, během této sezóny, shlédnout ucelenou sbírku děl českého malíře, neboť obrazy projdou rozsáhlým a několikaletým  restaurováním.

Novinky